leden 2022
Aktuální stav kolejiště
prosinec 2020
Hrubá stavba kolejiště je konečně po patnácti letech a několika změnách projektu dokončena. O vánočních svátcích konečně projel po kolejišti první vlak v celé jeho délce.
Aktuální stav:
depo KV Landek:
T478.3172 (MTB)
T478.3148 (MTB)
T478.1048 (MTB)
T466.2 (MTB)
osobní vozy:
2x Bmo ČSD (Kuehn)
4x Bp ČSD
Ovládání kolejiště je analogové (stavění výměn v SN a stanici Landek ze 2 provizorních ovládacích pultů), ovládání jízdy vlaků zajišťují 2 červené Mutlimausy s centrálou Roco.
Stanice Landek doznala drobných změn - namísto nepovedených původních sypaných nástupišť s panely jsem všechno vyřezal, použil laserované dřevěné hrany a nasypal všechno znovu.
2D plánek současného stavu
3D plánek
2019
V dubnu jsem strávil 14 dní doma na nemocenské. Vítaná příležitost trochu pohnout se stavbou skrytého nádraží.
2016
Po roční pauze způsobené nečekanou změnou plánu jsem se pustil do stavby skrytého nádraží. Ono vlastně bude viditelné, je na něm plánována "základní" krajina, tedy tráva, svršek, nástupiště a osvětlení.
2015
Stavbě kolejiště v původním rozsahu se bohužel postavily do cesty námitky ministerstva války a ministerstva pro vnitřní záležitosti c. k. monarchie. Původní rozsah bude nutné výrazně zredukovat s ohledem na menší využitelný prostor pokoje. :)
24. 6. 2014
Sešrouboval jsem segmenty 3, 4 a 5 a vrtám středicí otvory na šrouby, které budou celou sestavu držet pohromadě. Na segmentu 5 probíhá pokládka kabeláže a posledního úseku vrchní tratě.
23. 4. 2014
Pokračují práce na 4. a 5. segmentu. Je to zatím nejnáročnější dílo.
Čtyřka o rozměrech 100x100 cm nese dvě tratě v patrech nad sebou. Spodní trať vede do skrytého nádraží, horní stoupá (30 promile) ze Snědavy do Landeka. Nosný rám je namísto smrkové z bukové překližky tloušťky 15 mm s nosnými příčkami, na kterých leží horní i spodní traťová pláň vyřezaná ze smrkových překližkových segmentů tloušťky 4 mm skládaných ve dvou vrstvách do tvaru šestiúhelníku. Pro případné vyproštění uvízlé soupravy je do obou tunelů přístup spodem segmentu. Strop tunelů je rovněž odklápěcí.
Pětka o rozměrech 100x60 cm má na sobě dokonce tři kolejové úseky - dva viditelné (hlavní trať v rovině a stoupající lokálku) a za nimi v útrobách stráně skrytý segment hlavní tratě vedoucí do SN.
ZDE BUDOU FOTOGRAFIE. :)
21. 6. 2013
Práce utěšeně pokračuje. Nafotil jsem konečně pro třech letech všechny čtyři rozestavěné moduly. Ještě to moc ke koukání není, práce na krajině bude pořád ještě dost. :)
ZDE BUDOU FOTOGRAFIE. :)
30. 12. 2012
K vánoců jsem dostal knihu o provozu na ČSD před 50 lety. A to byla ta poslední kapka - už jsem se nevydržel koukat na rozdělaný poslední modul.. Takže jsem krajinu dotáhl skoro do konečné podoby. Ještě chybí silniční značky, víc vzrostlých stromů, přejezdové výstražníky namísto nechráněného přejezdu, funkční návěstidlo S1-4 namísto atrapy, bouda výhybkáře (St. 1) a pár dalších drobností. Ale už se na to dá koukat. :)
10. 5. 2012
Vyměnil jsem přestavníky na výhybkách 7 a 5b, seřídil jsem polohu táhel, aby nikde nic nedrhlo a po několikaminutovém přestavování všech osmi výhybek to pořád funguje! Ze samé radosti jsem ještě opravil šrámy, které se během dvou let objevily na okrajích modulu 1 a 2 (zatím jen toaletním papírem s Herkulesem :) ). Pokud se zadaří, rád bych o víkendu opravil trhliny i hnědou barvou, posypem a foliážemi, aby se moduly 1-3 daly odnést dolů do modelárny. A na "čtyřce" mě čeká alespoň základ krajiny (zatím je to "doba ledová"). Že bych do konce školního roku mohl aspoň posunovat po stanici s oběma Brejlovci?
3. 5. 2012
Týden se protáhl na měsíc. :) Dnes jsem konečně vyzkoušel provizorní ovládací panel. Fungují výhybky 1-6, sedmička bohužel ani neťukne, ačkoli dráty jsou průchozí. Asi budu muset vyměnit přestavník. :(
1. 4. 2012
Ačkoli je dneska Apríla, práce na stanici se nezastavily. Minulý týden jsem po večerech natahoval kabeláž pro ovládání výhybek a návěstidel na modulu levého zhlaví. Víkend jsem strávil nekonečným pájením, šroubováním a stříháním kabeláže. Konečně jsem osadil všechny 50-pinové konektory CANON na modulech 1, 2 a 3 (levé a pravé zhlaví a střed stanice) a propojil je plochým kabelem. Doufám, že v týdnu provedu zkoušku funkčnosti provizorního ovládacího panelu a stavění výměn.
5. 2. 2012
Osadil jsem všechny patice pro osvětlovací lampy i návěstidla a také pro přejezd u zhlaví stanice. Namontován je i zdroj pro pomocné obvody, zbývá dokončit kabeláž k lampám a může se začít svítit. :)
4. 2. 2012
Koleje jsou kompletně položeny a přilepeny (až na malé kousky na okraji modulu, tam kde bude zapotřebí seřídit polohu kolejí přesně s nasazeným modulem 3). Během týdne jsem po večerech kompletně položil kabeláž pro napájení kolejí a přestavníků výhybek 1-4. Včera jsem hrdě vytáhnul z krabičky Brejlovce a začaly zkušební jízdy. Dopadly dobře až ... až na výhybky, které byly bohužel nesjízdné, protože ani jedné nedoléhaly jazyky k opornicím. Takže dneska jsem strávil příjemný den seřizováním a po šesti hodinách neuvěřitelnýho (píp) kleštičkama a jiným náředím bylo hotovo. Brejlovec teď úplně bez problémů projede celý modul a to i při nejnižších rychlostech. Zítra bych rád vyvrtal díry na osazení patic osvětlovacích lamp a návěstidel. A až bude hotovo i tohle, začne štěrkování a tvorba krajiny.
22. 1. 2012
Dnes jsem metodou "patláma patláma" (hnědý balakryl pro přilepení pražcových podloží k podlkladovému polystyrénu) položil výhybky 1, 2 a 3 na snědavském zhlaví (modul 4 - 103x40 cm) spolu s posledními díly kolejí 1, 2, a 3. Izolované úseky jsem navrhnul tak, aby bylo zhlaví možné napájet jak analogově, tak digitálně. V případě digitálního provozu budou koleje 1-3 vybaveny systémem ABC (Automatic Brake Control), ovládaným skupinovým odjezdovým návěstidlem S1-4. Přeci jen při jednomužném řízení celého budoucího kolejiště by možné projetí návěsti "Stůj" způsobené chybou obsluhy mohlo mít nepříjemné následky (třeba v dlouhém tunelu "Landek").
2011
31. 12. 2011
Po menších komplikacích jsem konečně smontoval koupené hliníkové nohy a první tři segmenty stanice Landek zaujaly své definitivní místo v modelárně. Jedná se o moduly s kusými kolejemi 1a a 2a (1. modul 40x40 cm), koncové zhlaví s výhybkami 5, 6a, b a 7 (2. modul 80x40 cm) a střední díl stanice s kolejemi 1, 2, 3 (dopravní) a 4 (manipulační). Na všech modulech je úplně dokončena pokládka a zaštěrkování kolejí, montáž přestavníků a částečně též kabeláž. Krajina je před dokončením. Na středním dílů stanice chybí zatím staniční budova - už přes rok jsou hotové jen obvodové zdi a dál jsem se zatím nedostal. :)
Po Novém roce budou doufám práce pokračovat modulem snědavského zhlaví. Mám už nakoupené všechno kolejivo, výhybky i přestavníky, zbývá dokončit vrchní desku rámu, na kterou budou koleje položeny.
23. 10. 2011
Tak jsem se konečně dostal ke stavbě. V současné době je dokončen geologický průzkum a předběžné sananční práce v trase stavby (ohledání, oklepání a znovunahození omítek v modelárně :). Zbývá závěrečné malování. No, a pak už konečně začně aspoň "hrubá" modelařina. Chystám se k montáži rámových hliníkových noh pro segmenty a šteláže pro úložný prostor pod kolejištěm (úlitba mé trpělivé manželce). A pak už se na své místo nastěhují první tři dokončené segmenty stanice Landek. Skladuju je v modelárně už tři roky, takže se konečně nastěhují na definitivní místo. Původně byly navrženy jako součást odbočné stanice, ovšem plány se změnily a teď to bude stanice koncová.